Dzień Judaizmu w Kościele. „Rozmowy nie są łatwe, ale warto je prowadzić”

„Rozmowy z innymi religiami nie są łatwe, ale warto je prowadzić” – powiedział bp Rafał Markowski przewodniczący Komitetu Konferencji Episkopatu Polski ds. Dialogu, podczas konferencji prasowej poprzedzającej obchody. 24. Dnia Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce.

Hasłem wydarzenia, które odbędzie się 17 stycznia na warszawskiej Pradze są słowa: „Życie i śmierć. ‘Kładę dziś przed tobą życie i szczęście, śmierć i nieszczęście’”. Ten biblijny cytat pochodzi z Księgi Powtórzonego Prawa (Pwt 30,15).

Bp Markowski podkreślił, że Dzień Judaizmu należy postrzegać w szerszej perspektywie obchodów Tygodnia Ekumenicznego, a także Dni Islamu. Duchowny podkreślił, że dialog, który jest głównym założeniem inicjatywy, dotyczy płaszczyzny ekumenicznej, międzyreligijnej, ale istotny jest również dialog Kościoła ze światem współczesnym.

Rozmowy z innymi religiami nie są łatwe, ale warto je prowadzić – podkreślił. Dodał również, że nie chodzi o to by stworzyć jeden uniwersalny „system religijny świata”. Szukamy tych wartości, które są nam bliskie, o które trzeba walczyć, temu służy Dzień Judaizmu i do tego również nawiązuje motto tegorocznych obchodów – wyjaśnił.

Kapłan dodał, że hasło obchodów „Życie i śmierć. ‘Kładę dziś przed tobą życie i szczęście, śmierć i nieszczęście’” wybrano również w kontekście obecnie przeżywanej pandemii. Wyraził też nadzieję, że wydarzenie posłuży pogłębionej refleksji nad istotą życia, jego kruchością oraz nad upływającym czasem.

Trzeba przemyśleć co zrobić by ten czas epidemii dobrze przeżyć, by przyniósł nam owoce na płaszczyźnie duchowej – podsumował.

 

„To bardzo ważne święto”

Następnie głos zabrał naczelny rabin w Polsce Michael Schudricha, który podkreślił, że Dzień Judaizmu to dla niego bardzo ważne święto, powstałe z inicjatywy Jana Pawła II.

Czasem człowiek myśli, że jeśli będzie poznawać inną wiarę, może to stanowić ryzyko dla jego wiary. Papież Jan Paweł II mówił, że jeśli człowiek wie kim jest w aspekcie wiary, poznanie innej wiary będzie ubogacać jego religię, nie na odwrót. To żadne ryzyko – powiedział. Inna religia ma inna drogę do Boga, ale każda ma ten sam cel – dodał.

Rabin podkreślił, że Dzień Judaizmu to święty dzień, w którym osoby żyjące w innej społeczności chcą poznać jego wiarę. To wielki zaszczyt, że kogoś jest zainteresowany moją wiarą, dlatego to dla mnie dzień wyjątkowy, święty – ocenił.

Ordynariusz Diecezji Warszawsko-Praskiej bp Romuald Kamiński, zaznaczył, że ludzie żyją w ciągłym biegu, nie mają siły i czasu by zwrócić większą uwagę na wiele ważnych kwestii. Dotyczy to naszej wiary i wiary naszych współbraci, z którymi idziemy w pielgrzymce wiary do Boga – podkreślił. Zachęcił do zapoznania się z historią Dnia Judaizmu i początków dialogu międzyreligijnego. Taki dzień pozwoli nam chociaż na chwilę zatrzymać się, pomyśleć, porozważać, porozmawiać, pobyć ze sobą, zapytać, podziękować, za wiele rzeczy – podsumował.

W związku z pandemią program obchodów jest mocno zredukowany w porównaniu z przebiegiem poprzednich edycji. Uroczystości z udziałem naczelnego rabina Polski, Michaela Schudricha, rozpoczną się poranną modlitwą na Cmentarzu Żydowskim na Bródnie.

O godz. 16.00 w auli kurii warszawsko-praskiej przy ul. Floriańskiej odbędzie się Liturgia Słowa. Następnie zaplanowano koncert znanego żydowskiego kantora Symchy Kellera z zespołem. Będzie to muzyczna opowieść o dawnym i współczesnym życiu polskich Żydów – powiedział KAI bp Rafał Markowski, przewodniczący Komitetu KEP ds. Dialogu z Judaizmem.

Natomiast we wtorek, 19 stycznia odbędzie się sympozjum z udziałem przedstawicieli strony żydowskiej oraz Kościoła katolickiego, poświęcone hasłu Dnia Judaizmu.

 

Dzień Judaizmu od 1998 roku

Po raz pierwszy Dzień Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce obchodzono w 1998 r. w Warszawie. Od tego czasu centralne obchody odbywają się w największych polskich miastach, a równoczesne w wielu innych miejscowościach.

Ustanowiony przez Episkopat Dzień Judaizmu ma pomóc katolikom w odkrywaniu judaistycznych korzeni chrześcijaństwa i przypominać, że antysemityzm jest grzechem. Ma też przybliżać nauczanie Kościoła po II Soborze Watykańskim na temat Żydów i ich religii. Służy też posoborowemu wyjaśnianiu tekstów Pisma Świętego, które w przeszłości mogły być interpretowane w sposób antyjudaistyczny i antysemicki.

Co roku centralne obchody Dnia Judaizmu organizuje inna polska diecezja wraz z powołanym w 1996 r. Komitetem ds. Dialogu z Judaizmem.

Obecnie do gmin żydowskich w Polsce należy ok. 4 tys. osób, natomiast społeczność Żydów w Polsce szacuje się na ok. 20 tys.

SPRAWDŹ: Dzień Judaizmu w Polsce. “Dialog jest absolutnie konieczny”

 

ag/KAI/Stacja7